בשנה האחרונה פאזלסופט זכתה במענק מרשות החדשנות להקמת פלטפורמת FHIR להנגשת מידע רפואי מארגון הבריאות למטופל ולהעצמתו כבעל יכולת לשתף את המידע שלו עם צד ג', בשיתוף עם רשת התי האבות הגדולה בישראל – בית בלב! 

מטרת הפרוייקט היא להעצים את היכולות הטכנולוגיות והטיפוליות בתחום השיקום/טיפול בית ע"י חיבור המטופל והמטפל לתיק הרפואי באופן אחוד ואינטגרטיבי, ובניית יכולת רחבה המאפשרת למטופל לשתף מידע מתוך התיק הרפואי שלו עם גורמי צד ג' כגון נותני שירותים וטכנולוגיות מסייעות, חברות תיקים רפואיים אחרות, קופות, סטארטאפים, גופי מחקר וחברות. חזון זה המתואר באיור 1 והחל להתממש כבר בשנה האחרונה כאשר לצוות המטפלים הרב-מקצועי של בית בלב פותחה אפליקצייה אשר מחברת את המטפל לתיק הרפואי ע"מ לתעד את מהלך הטיפול בבית המטופל. 

מענה לקול קורא זה משלים חזון זה ע"י מתן אפשרות לכל משתמש להתחבר לתיק הרפואי שלו דרך גורם צד ג', ובכלל זה המטופל שיוכל להתחבר לתיק הרפואי שלו ולשתף מידע ממנו עם צד ג'. החדשנות הטכנולוגית של המענה נעוצה בפלטפורמה חדשה בשם PuzzleOnFHIR   אשר נפתח במסגרת קול קורא זה והכוללת סדרת רכיבים אשר ניישם ונבחן בפיילוט, כולם מבוססים על תקני FHIR וsmart-on-fhir:1) 

תשתית FHIR בארגון הבריאות  – התממשקות  לתיק הרפואי של פאזלספוט בתקן FHIR. שרת FHIR  מבית Intersystem יתמוך גם בתקן ו smart-on-fhir ע"מ לאפשר למשתמשים המורשים של אפליקציות צד ג' (למשל מטופלים) לשתף נתונים.

2) שירות קבלת הסכמה ממשתמשי אפליקציות צד ג' לשיתוף מידע וניהול מתן הרשאות על ידם– שירות זה יאפשר למשתמשים רשומים של ארגון הבריאות גישה לתיק הרפואי שלהם. כך, כל גורם שיממש smart-on-fhir (למשל קופה או סטארטאפ) יוכל כחלק מתהליך ההזדהות שלו להתחבר לשירות זה, ולהציע למשתמשים המורשים שלו לשתף מידע מהתיק הרפואי שלהם וכן לנהל את מתן ההרשאות על מידע זה. 

3) אפליקציית צד ג' המאפשרת למשתמש לשתף מידע מתיק הרפואי דרכה –  כיישום ראשון של צד ג' המאפשר למשתמשים לשתף מידע מהתיק הרפואי שלהם ב FHIR נפתח וניישם במסגרת קול קורא זה גם אפליקציה חדשנית מבית פאזלסופט בשם SMARTPuzzle אשר תאפשר למשתמשים, כבעלים של הדאטה הרפואי שלהם,  לשתף דרכה מידע מהתיק הרפואי של פאזלסופט בכל ארגון בריאות המממש smart-on-fhir. אפליקציה זו תממש את תקן smart-on-fhir בצד הלקוח, כך שכל משתמש יוכל להחליט האם הוא רוצה לשתף מידע מהתיק הרפואי של פאזלסופט דרך האפליקציה בארגון הרפואי בו הוא רשום. כך, כחלק מפיילוט רב שלבי שנבצע בקול קורא זה, האפליקציה SMARTPuzzle תאפשר למטופלים הרשומים של בית בלב להתחבר אל התיק הרפואי שלהם , ותציע להם לשתף איתה מידע (read only) על האבחנות, התרופות והנחיות הטיפול שלהם שאותם תציג להם בממשק. כך יוכל המטופל בבית להיות שותף בטיפול ולהבין מה עליו לעשות בכל שלב של הטיפול. 

החדשנות הפונקציונאלית של הבקשה הינה בפלטפורמת PuzzleOnFHIR   המאפשרת למטופל להחליט לשתף מידע על הטיפול הרפואי שלו בשיקום בית תוך חיבור כל הגורמים המקצועיים לתיק הרפואי שלו: אנשי הצוות הרב- מקצועי (7 אנשי צוות), המטופל עצמו, ומנהל היחידה לשיקום בית. בנוסף, בפרוייקט זה תיבנה תשתית חדשנית, שלמה ועובדת אשר תאפשר לגופים נוספים בעתיד (למשל חברות תיקים רפואיים אחרות, קופות וסטאראפים) להתממשק ב smart-on-fhir לתיק הרפואי של פאזלסופט בית בלב. ככל הידוע לנו, אנו הראשונים בארץ אשר מאפשרים למשתמשים כגון מטופלים גישה לתיק רפואי שלהם להעצמת ניהול שיקום מרחוק בתשתית FHIR בין ארגון בריאות וגורמי צד ג'.


איור 1 – חזון הבקשה לניהול שיקום בית מרחוק. רכיבים אשר יישמו במסגרת הקול קורא מסומנים עם "NEW". אפליקציית מטופלים תוסב בהמשך להיות בתשתית FHIR

המערכת תחבר את המטופל לתהליך הטיפול דרך אפליקציית SMARTPuzzle עם מידע המועבר המועבר בסטנדרטFHIR  , ובכך תעצים אותו ותאפשר לו שיתוף של מידע רפואי מהתיק הרפואי של בית בלב הכולל אבחנות, תרופות, והנחיות טיפוליות עדכניות. האפליקציה תקבל מידע זה משרת ה FHIR של בית בלב ותציג אותם למטופל. כך, המטופל יוכל לצפות מרחוק באבחנות שלו ולהבין מה מהות בעיותיו הקליניות, לדעת אילו תרופות עליו ליטול ע"י צפייה ברשימת תרופות הקבועות שלו, וכן להבין מהן הוראות הטיפול שהמטפל עדכן לו בתיק הרפואי ושעליו לבצע בבית.  הנחיות אלו יכללו הוראות טיפול (למשל לעמוד כל יום דקה על בהונות), וכן הנחיות מונעות סיכון (למשל להעזר בציוד מסייע) אשר ישפרו את  איכות הטיפול בתהליך השיקום מרחוק. 

איור זה מתאר את המוצרים ודוגמא לתרחיש הפיילוט העיקרי בשימוש באפליקציית SMARTPuzzle    (ההנחה פה היא שהמשתמש רשום בבית בלב ויש לו שם משתמש וסיסמה) :

המטופל פותח את האפליקצייה SMARTPuzzle  . 

כצעד ראשון הוא בוחר לאיזה מרכז רפואי הוא מעוניין להתחבר (#1 באיור). בדוגמא זו רואים את המרכזים הרפואיים בית בלב, רעות ומכון מחקר. זאת כיוון שהמשתמש רשום בכל אחד ממרכזים אלו, וכל המרכזים מימשו את תקן smart-on-fhir    המאפשר שיתוף מידע עם המשתמשים שלהם דרך גורם צד ג'. כעת, המשתמש מופנה לשירות הזדהות מטופלים של התיק הרפואי אבות בבית בלב (#2 באיור). יש לשים לב שדף זה הוא אינו חלק מהאפליקציה האינטגרלית של  SMARTPuzzle  . ברגע שהמשתמש הרשום במערכת בחר מרכז רפואי הוא מופנה אליו בהפניית רשת (redirect ) ומזין את השם והסיסמה שלו בדף. לאחר הזדהות מוצלחת (#3 באיור), המשתמש מתבקש למלא טופס הסכמה (#4 באיור). 

כמו כן ניתן לו הסבר מדוע הוא מתבקש לאשר, מה מכיל המידע ובאיזו רמת זיהוי (במקרה זה, מידע מותמם ללא זיהוי המטופל). כאשר המשתמש מאשר לשתף המידע, מתבצעת שוב הפנייה חזרה לדף הבית של אפליקציית SMARTPuzzle  (#5 באיור). 

המשתמש כעת יכול לבחור באיזה מידע הוא רוצה לצפות -אבחנות, תרופות או הנחיות טיפול. במקרה זה, הוא בוחר בהוראות המגיעות מהתיק הרפואי ומוצגת לו הוראה להשתמש בכלי עזר (6# באיור). מידע זה, ושאר המידעים מגיע משרת ה FHIR הארגוני בבית בלב באופן מותמם.2